Συμβουλές εξετάσεων
αυτοκινήτου & μοτοσυκλέτας
Διαβάστε τους ελέγχους, που θα πρέπει να γνωρίζετε, σχετικά με το αυτοκίνητο ή την μοτοσυκλέτα κατά τη διάρκεια των πρακτικών σας εξετάσεων
ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
Εξωτερικοί έλεγχοι
Κάνουμε μια βόλτα γύρω από το αυτοκίνητο και ελέγχουμε:
- Τα φώτα και τα φλας να μην έχουν ραγίσει, ή σπάσει οι γυάλινες επιφάνειες τους.
- Τους εξωτερικούς καθρέπτες, μήπως έχουν σπάσει, ή πέσει από την βάση τους.
- Μήπως τα ελαστικά πρέπει να αλλαχθούν, λόγω συμπλήρωσης τριών ετών από την ημερομηνία παραγωγής τους και το τετραψήφιο νούμερο π.χ. 2518, που αναγράφεται στο πλάι τους, ή 30.000 χιλιομέτρων χρήσης τους. Εάν τα ελαστικά δεν έχουν λήξει, ελέγχουμε να μην είναι ξεφούσκωτα και γενικά να μην έχουν κάποιες εμφανείς φθορές, όπως κάποιο σκίσιμο, ή παραμόρφωση. Σε περίπτωση που χρειαστεί να προσθέσουμε αέρα σε κάποιο ελαστικό, φροντίζουμε η πίεση να είναι ίδια με αυτή που μας ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος, η όποια αναγράφεται στο βιβλίο κατασκευαστή του αυτοκίνητου.
Στον κινητήρα
Με την προϋπόθεση ότι το όχημα μας βρίσκεται σε επίπεδο έδαφος, με σβηστό και κρύο κινητήρα, ανοίγουμε το καπό και ελέγχουμε:
- Η στάθμη στο υγρό του ψυγείου να είναι ανάμεσα στην ένδειξη MIN (ελάχιστο) και MAX (μέγιστο).
- Γεμίζουμε το δοχείο για τα υγρά των υαλοκαθαριστήρων έως πάνω.
- Όταν το όχημα έχει μπαταρία κλειστού κυκλώματος, ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης που αναγράφεται στο επάνω μέρος. Εάν δεν είναι κλειστού κυκλώματος και η στάθμη των υγρών μπαταρίας είναι χαμηλή, ανοίγουμε τα καπάκια στο πάνω μέρος και προσθέτουμε χωριστά σε κάθε στήλη, υγρό μπαταρίας, ώσπου να καλυφθεί το μεταλλικό στοιχείο καθεμιάς, όπου αυτό χρειαστεί.
- Ελέγχουμε, ώστε η στάθμη των υγρών φρένων να είναι ανάμεσα στην ένδειξη MIN (ελάχιστο) και MAX (μέγιστο). Προσοχή: στα υγρά φρένων δεν επεμβαίνουμε εμείς. Μόνο ελέγχουμε τη στάθμη. Αν είναι χαμηλή, ασχολείται ο τεχνικός σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
- Βγάζουμε το δείκτη λαδιών και αφού τον σκουπίσουμε, τον τοποθετούμε ξανά στη θέση του. Στη συνέχεια, τον τραβάμε πάλι έξω και ελέγχουμε να είναι η στάθμη των λαδιών ανάμεσα στην ένδειξη MIN (ελάχιστο) και MAX (μέγιστο).
Στο εσωτερικό του οχήματος
- Τοποθετούμε τη θέση του οδηγού στη σωστή θέση, ώστε να φθάνουμε τα πετάλια και τα χειριστήρια χωρίς δυσκολία.
- Φοράμε ζώνη ασφαλείας.
- Ρυθμίζουμε τον εσωτερικό και τους εξωτερικούς καθρέπτες στη σωστή θέση, ώστε να βλέπουμε εύκολα και καθαρά, προς όλες τις πλευρές του οχήματος.
- Για να ελέγξουμε εάν τα φρένα είναι σε καλή κατάσταση, πρέπει να θέσουμε σε λειτουργία τον κινητήρα. Αφού πιέσουμε το πετάλι του φρένου προς τα κάτω, πρέπει να νοιώθουμε αντίσταση και το πετάλι να μην φθάνει έως το τέρμα. Όταν το ελευθερώσουμε θα πρέπει να επιστρέφει στην αρχική του θέση.
- Σε αντίθετη περίπτωση, δεν ξεκινάμε και ειδοποιούμε οδική βοήθεια για να μας μεταφέρει σε συνεργείο.
Ενδείξεις στο ταμπλό του οχήματος
- Όταν θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, όλες οι ενδείξεις κόκκινου χρώματος πρέπει να σβήσουν, εκτός από την ένδειξη του χειρόφρενου, η οποία παραμένει μέχρι να το κατεβάσουμε.
- Φώτα θέσεως (μικρά). Τα ανάβουμε, για να φαίνεται η θέση του οχήματος.
- Φώτα διασταυρώσεως (μεσαία). Τα ανάβουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας ή μέσα σε σήραγγες.
- Φώτα πορείας (μεγάλα). Τα ανάβουμε εκτός πόλης και εφόσον δεν θαμπώνουμε άλλους χρήστες του οδοστρώματος.
Στο πορτ – μπαγκάζ του οχήματος
- Υποχρεωτικά πρέπει να έχουμε προειδοποιητικό τρίγωνο, πυροσβεστήρα, φωσφορίζον γιλέκο, κουτί πρώτων βοηθειών και εφεδρικός τροχός (ρεζέρβα), με τα εργαλεία αντικατάστασης του (γρύλος, μπουλονόκλειδο).
- Προαιρετικά μπορούμε να έχουμε: φακό, οδικούς χάρτες, εφεδρικούς λαμπτήρες & ασφάλειες, εργαλεία κλπ.
Καλές βόλτες και καλή επιτυχία στις εξετάσεις σας!
ΕΛΕΓΧΟΙ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑΣ
Ελαστικά
- Το πρώτο κριτήριο για την αλλαγή του ελαστικού είναι ο βαθμός φθοράς του πέλματός του όπου το βάθος των αυλακώσεων δεν πρέπει να είναι μικρότερο από ένα χιλιοστό.
- Ελέγχουμε την ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού από τον τετραψήφιο-πλαισιομένο αριθμό π.χ. 2518, που αναγράφεται στο πλάι τους και υπολογίζουμε να μην έχει υπερβεί η διάρκεια ζωής τους τα 3 χρόνια ή τα 20.000 χιλιόμετρα χρήσης τους.
- Παρατηρήστε για πιθανές αλλοιώσεις, σκασίματα ή για ξένα σώματα, όπως καρφιά, βίδες κ.τ.λ.
- Στην περίπτωση που πρέπει να συμπληρώσετε αέρα, προσθέτετε όσον συνιστάται από τον κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας.
Αλυσίδα
- Πιέστε την αλυσίδα, με το δάκτυλο σας, στο μεσοδιάστημα της απόστασης των δυο γραναζιών. Πρέπει να έχει τζόγο 2-3 εκατοστά. Σε περίπτωση που η αλυσίδα είναι πιο χαλαρή, μπορεί να φύγει από τη θέση της, ενώ, εάν είναι πολύ τεντωμένη, μπορεί να κοπεί.
- Πρέπει να λιπαίνετε την αλυσίδα, κάθε 1.000 χιλιόμετρα, ή νωρίτερα, αν σας φαίνεται στεγνή.
Λάδι κινητήρα
- Για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού στον κινητήρα, η μοτοσικλέτα πρέπει να βρίσκεται, σε όρθια θέση και σε επίπεδο έδαφος. Ο κινητήρας πρέπει να είναι κρύος και να μην λειτουργεί.
- Ελέγξτε τη στάθμη του λαδιού. Πρέπει να βρίσκεται κοντά στην άνω ένδειξη του δείκτη, στο παραθυράκι, ή του δείκτη ελέγχου του λαδιού. Βεβαιωθείτε, ότι δεν υπάρχουν διαρροές λαδιού.
Υγρά ψυγείου
- Παρατηρήστε τις ενδείξεις στο δοχείο διαστολής, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση και σε επίπεδο έδαφος. Βεβαιωθείτε, ότι δεν υπάρχουν διαρροές ψυκτικού υγρού.
- Η ποσότητα του ψυκτικού υγρού, πρέπει να είναι ανάμεσα στην ένδειξη MIN (ελάχιστο) και MAX (μέγιστο). Εάν το υγρό είναι κάτω από την ένδειξη min συμπληρώνουμε με το ίδιο υγρό που προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος.
Μπαταρία
- Είναι σημαντικό να ελέγχετε συχνά, τη στάθμη των υγρών τη μπαταρίας, εκτός και αν η μοτοσυκλέτα σας διαθέτει νέου κλειστού τύπου μπαταρία.
- Παρατηρήστε τη στάθμη των υγρών της μπαταρίας, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση και σε επίπεδο έδαφος.
- Ξεβιδώστε τις τάπες της μπαταρίας και παρατηρήστε, εάν κάθε στήλη της μπαταρίας καλύπτεται από το ειδικό υγρό. Εάν χρειαστεί, συμπληρώστε υγρό ή αποσταγμένο νερό.
- Αν παρατηρείτε σημαντική μείωση της στάθμης των υγρών, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα υπερφόρτισης. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα, κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό.
Υγρά φρένων
- Ελέγξτε τη στάθμη των υγρών, στο κύκλωμα των φρένων, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση και σε επίπεδο έδαφος.
- Παρατηρήστε τις ενδείξεις, στο δοχείο των υγρών του πίσω φρένου, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στη σέλα και το κάρτερ του λαδιού. Η στάθμη των υγρών πρέπει να είναι πάνω από την ένδειξη mιn και έως την ένδειξη max.
- Παρατηρήστε τις ενδείξεις, στο δοχείο των υγρών του εμπρός φρένου, το οποίο βρίσκεται στο τιμόνι. Η στάθμη των υγρών πρέπει να καλύπτει έως πάνω το τζαμάκι του δοχείου.
- Τα υγρά των φρένων πρέπει να συμπληρώνονται από εξειδικευμένο τεχνικό, ώστε να κάνει εξαέρωση στο κύκλωμα των φρένων, εάν χρειαστεί.
Φώτα – Φλας
- Ελέγξτε περιφερειακά, τα φώτα και τα φλας της μοτοσικλέτας.
- Γυρίστε το κλειδί στη θέση ON και ανάψτε τα φώτα και τα φλας, για να ελέγξετε, εάν λειτουργούν.
- Τοποθετείτε τη παλάμη σας, μπροστά από τα φώτα και τα φλας της μοτοσικλέτας, για να ελέγξετε, εάν λειτουργούν. Για να ελέγξετε, εάν ανάβει το πίσω φως φρεναρίσματος, πιέζετε με την παλάμη σας το πεντάλ του φρένου και βάζετε την άλλη παλάμη, στο πίσω φως της μοτοσικλέτας. Ακολουθείστε την ίδια διαδικασία, πιέζοντας το χειρομοχλό του φρένου, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της μοτοσικλέτας.
- Αν οι λάμπες καίγονται συχνά, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε την αιτία, στους υπερβολικούς κραδασμούς, τους οποίους θα πρέπει να περιορίσετε.
- Αν παρατηρήσετε αλλαγή στο ρυθμό ανάμματος των φλας, τότε κάποιο από όλα είναι καμένο
- Ελέγξτε την κόρνα, καθώς η λειτουργία της μπορεί να αποβεί σημαντική, σε κάποια ακραία περίπτωση απρόσεκτου οδηγού.
Τελευταίες ενέργειες
- Ανεβείτε στη μοτοσυκλέτα, εφόσον ήδη φοράτε κράνος εγκεκριμένου τύπου, με τον ιμάντα ασφαλισμένο και την ζελατίνα κατεβασμένη.
- Πιέστε το χειρομοχλό του φρένου στο τιμόνι, ενώ ο κινητήρας είναι σβηστός και τσουλήστε ελαφρά εμπρός και πίσω τη μοτοσικλέτα. Επαναλάβετε τη διαδικασία, πιέζοντας με το πόδι σας, το πεντάλ του πίσω φρένου. Επίσης, εάν πιέσετε το χειρομοχλό, ή τον ποδομοχλό του φρένου, πρέπει να νοιώθετε αντίσταση και επαναφορά. Εάν αντιληφθείτε, πως δεν σταματά αμέσως η μοτοσικλέτα, απευθυνθείτε σε κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό.
- Ρυθμίστε τους καθρέπτες, ώστε να έχετε πλήρη ορατότητα, δεξιά και αριστερά του οχήματος σας, καλές βόλτες και καλή επιτυχία στις εξετάσεις σας!